11 jun Drugi o Medresi…
Pričamo o Medresi: U današnjem zemanu vjerski odgoj je bitan koliko i samo obrazovanje
Oni će u razgovoru za portal biscani.net govoriti o samoj medresi kao ustanovi, zašto su upisali medresu i šta im medresa donosi u budućnosti. Pričat će o lijepim trenucima života u medresi.
Za portal biscani.net govore: Elmir Mehmedović, prof., Azra Handanagić, Ilhama Aljić, Vildana Hasanagić, Sumeja Veladžić i Džejnal Hodžić; razgovarao Elvedin Hasanagić
Esselamu alejkum. Evo odmah na početku da pitam, šta je medresa ustvari? Šta ona predstavlja danas i šta je to što medresu razlikuje od ostalih škola?
Euzu billahi mine'š-šejtan'ir-radžim. Bismillahir-Rahmanir-Rahim. Elhamdulillahi, Es-salatu ves-selamu ala Resuulillah. Elvedine, želim da Vas srdačno selamim i da se zahvalim Vama i portalu biscani.net što ste mi pružilu priliku da predstavim svoju istituciju u kojoj radim u što boljem svjetlu.
Zahvaljujem Allahu na svim blagodatima koje nam je podario, a posebno Mu hvala što nam je podario cazinsku Medresu, za koju bez ikakvih ustručavanja možemo otvoreno da kažemo, da je to najbolja srednjoškolska ustanova koja gravitira na našem kantonu, odnosno našem muftijstvu.
Cazinska Medresa je najstarija odgojno-obrazovna ustanova na našem kantonu. Davne 1867. godine sagrađena je od drvene građe, koja je nakon dvadesetak godina potpuno izgorjela, jer su je Austrougari zapalili iz revolta, pošto je na ovom području u to vrijeme pružan oružani otpor. Nakon toga 1890. je ponovo sagrađena i radila je do 1918. godine, kada biva zatvorena.
U najtežem vremenu za Bošnjake, našli su se hrabri Krajišnici koji su ponovo pokrenuli Medresu ratne 1993. godine, i evo, Medresa iz dana u dan, iz godine u godinu je sve snažnija i jača kao institucija, koja je na budžetu našeg kantona i predstavlja se zaista kao najbolja škola na ovom području, a to ćemo pokušati prezentirati u nastavku ovog intervjua.
U prilog tome idu činjenice da Medresa pored kvalitetnog obrazovanja nudi i jako kvalitetan odgoj, pa možemo slobodno reći: U ovom zemanu danas, vjerski odgoj je bitan koliko i samo obrazovanje. I to je ustvari jedna od razlika između medrese i drugih škola.
Još jedna razlika između medrese i drugih srednji škola je ta što naša Medresa posjeduje internat, gdje učenici borave dnevno 24 h, i u svakom trenutku su prisutni profesori, odnosno odgajatelji, koji su na raspolaganju našim učenicima za sve njihove potrebe.
Također, razlika između medrese i neke druge srednje škole jeste što je medresa sa jedne strane vjerska škola, jer sadrži vjerske predmete, njih do 30 %, a s druge strane medresa ustvari ima karakteristike jedne bošnjačke gimnazije, jer sadrži predmete kao što to imaju gimnazije i s te strane smo u obrazovanju u rangu sa gimnazijom, što je vidljivo kroz razna takmičenja, koja naši učenici osvajaju na našem kantonu.
Jedno onako konkretno pitanje: Zašto odabrati Medresu? Šta je to što Medresa nudi svojim učenicima?
Kada je medresa 1993. godine pokrenuta u svom nastavnom planu i programu je imala 70% vjerskih, a 30% svjetovnih predmeta, misleći na društvene, prirodno-matematicku grupu predmeta, jezike itd.
U to vrijeme pa do 2004. godine onaj ko je završio medresu dobio je zvanje: imam, hatib i muallim, tj. s tom diplomom je mogao biti imam ili efendija.
Rijaset 2004. godine uvodi reforme za sve medrese u BiH, a ima ih šest, bila je tad i medresa u Zagrebu, a sada je bošnjačka gimnazija, te medresa u Novom Pazaru – Sandžak. Za sve medrese desio se veliki preokret u njihovom nastavnom planu i programu. Vjerski predmeti svedeni na oko 30 %, a svjetovni predmeti se povećali na oko 70%, tako da od tad sve medrese, a naravno i cazinska Medresa, nude širok spektar znanja i mogućnosti upisa bilo kojeg fakulteta, jer izučava sve predmete koji se izučavaju u gimnazijama.
U prilog ovome idu činjenice, da su mnogi svršenici cazinske Medrese upisali fakultete u BiH, zatim i u ističnim i zapadnim zemljama.
Zašto baš Medresa? Šta vas je to potaklo, pa ste na kraju osnovne odlučili upisati Medresu, a ne neku drugu školu?
(govori: Azra Handanagić) Razlog mog upisa u Medresu je usko vezan za, tako reći, porodičnu tradiciju, jer su moji starija sestra Amina i stariji brat Alija završili medresu. Sestra nakon medrese je završila IPF, a brat Fakultet zdravstvenih studija u Bihaću.
Njihov odlazak u medresu, a za mene slađi njihov dolazak kući iz Medrese, te njihove price o prijateljstvima, druženjima, izlazcima sa kolegama i kolegicama, njihovo veselo lice, njihovo obavljanje namaza, fini i odmjereni razgovori i savjeti meni upićivani, sve je to bio razlog za mojom odlukom, da kao treće dijete iz porodice Handanagić upišem Medresu. Kad sam kročila u učenicke klupe, tek tad sam shvatila da su mi moja sestra i brat samo površno uspjeli prikazati život u Medresi.
Zaista, pored znanja i lijepog odgoja, koje sam ponijela iz te institucije, ima nešto što me posebno fascinira, da mi kroz medresu naučimo biti dobar prijatelj, dobra kćerka, dobra buduća supruga, dobra buduća majka, jednostavno postaje to osoba koju narod počne da voli i cijeni zbog svega navedenog, ali i vjerovatno zbog mahrame na glavi jedne tako mlade djevojke.
Ja ću posebno istaknuti putovanja u Medresi, ekskurzije, npr. naša maturalna ekskurziju, koju nam je za sitne novce priredio naš razrednik profesor Elmir Mehmedović, koja je imala naziv: Kroz devet država u devet dana i devet noći. To je nešto što ćemo pamtiti i pričati o tome čitav svoj život. Kroz čitavu Bosnu, Srbiju, Bugarsku do Turske, preko Grčke, Makedonije, Albanije, Crne Gore, pa preko Hrvatske do naše Bosne, su bili dani do tada najljepši u našim životima. Prenoćili smo u tri bratske medrese u Sandžaku, Skoplju i Podgorici i naravno četiri nocenja u Istanbulu. Ovo što nam je priredila naša Medresa, to zaista ne mogu uraditi druge skole. Na kraji ću napomenuti, da imam svoju mlađu sestru, koju ćemo, ako Bog da, kao četvrto dijete iz porodice Handanagič upisati u Medresu.
(govori: Džejnal Hodžić) Moj izbor Medrese je bio jednostavan i bez dvoumljenja. Još tri godine prije završetka osnovne škole sam znao da to želim.
Po mom skromnom mišljenju, Medresa je najbolja odgojno-obrazovna institucija na području USK-a i ona nudi kvalitetan odgoj i jednako dobro i vjersko i opće znanje.
Učenicima koji su pri kraju svog osnovnog obrazovanja preporučujem Medresu jer ona pruža idealne uslove za naše buduće sportiste, inžinjere, doktore, profesore, imame i sve ostale profesije ovisno o tome s čim se učenik želi baviti.
I sami ste svršenik medrese. Evo, najbolji način onda da ukratko kažete šta je za Vas predstavljao život u Medresi, šta Vam je ona donijela nakon upisa i završetka?
Da, i ja sam završio cazinsku Medresu i jako sam sretan zbog toga, hvala Allahu što mi je tad podario želju za medresom.
Nisam uopće imao dilemu šta upusati. Čak mi je moj babo nudio mogućnost da idem u Austriju nakon završetka osnovne škole u poslijeratnim godinama, tačnije 1996. godine. To sam bez ikakve dileme odbio, vjerovatno nisam ni bio svjestan šta medresa nudi, osim što sam imao predstavu da nakon što završim mogu sa tom diplomom biti imam, hatib i muallim, odnosno hodža ili efendija.
Iako je medresa imala tad čak i do 70% vjerskih predmeta, gdje smo npr. imali duplo manje časova u odnosu na gimnaziju kad su u pitanju npr: matematika, fizika, hemija, biologija, historija itd., velikim zalaganjem i radom profesora, odgajatelja i tada naš cjelodnevni rad i međusobno potpomaganje učenika dolazio je do uspjeha.
Sjećam se npr. u mome trećem razredu da sam išao na općinsko takmičenje iz fizike i osvojio sam prvo mjesto, a fiziku u trećem razredu nisam ni imao.Zašto je bilo takvih rezultata? – pa zbog toga što medresa odnosno internat medrese nudi tu mogućnost, gdje boravite 24 sahata na dan sa svojim kolegama, a svaki od njih, ponaosob, je najbolji u nečemu i to svoje znanje, svoje iskustvo prenosi na ostale svoje vršnjake. Čak sam kao učenik Medrese vodio zajedno sa svojim kolegama emisiju na radio Cazinu: “Putevima Islama”, i svi su rado slušali tu emisiju.
Mnogi su plakali kada su prvi put došli u Medresu, vjerovatno iz razloga zato što se nikad do tad nisu razdvajali od svojih roditelja, ali pošto tad nije bilo interneta, nije bilo pametnih telefona, ma tad nije bilo uopće mobitela, ali bila je medresa, naša druga kuća u koju smo došli kao djeca, i kroz sva druženja, izlaske itd. izrodila se ta međubratska ljubav između nas, pa nakon četiri godine ponovo sa suzama u očima smo otišli iz nje. Moji vršnjaci i ja smo se nakon četiri godine tako lijepog druženja rastali, ali ne više kao školske kolege već kao prijatelji i ta prijateljstva i dan danas traju i trajat će dok god smo živi.
Nakon završetka Medrese sam upisao Pedagoški fakultet i nakon četiri godine studiranja 2004. godine sam stekao zvanje prof. matematike i fizike i ponovo sam došao u Medresu i evo već radim u Medresi punih 14 godina.
Savjetujem djeci da upišu Medresu, jer ono sto ćete doživjeti u Medresi, to nema u drugim školama.Moram napomenuti da imam tri kćerkice i kad god bi se koja od njih pojavila na ovaj svijet, ja bih tad rekao: “Rodila se učenica medrese”, jer želim da prođu kroz medresantske klupe i ponesu čak više znanja nego što sam ja ponio, jer medresa to danas i nudi.
Za mene je 2004. godina jedna od najvažniji godina u mome životu: Završio sam fakultet i započeo svoj radni vijek u Medresi. Te godina je otvorena novosagrađena zgrada cazinske Medrese, koja i danas sa svojim izgledom dominira i simbol je ne samo grada Cazina, već i našeg kantona. Te godine je došlo do reformi u svim medresama na novou Rijaseta IZ BiH, pa od te godine obrazovanje u medresi u ovom svijetovnom smislu postaje bolje i kvalitetnije, jer od tada nudi veliki spektar znanja, pa svršenici naše medrese upisuju i studiraju na univerzitetima kako zapadnim, tako i istočnim zemljama.
Šta je za vas Medresa? Kakvo vam znanje nudi? Kako bi ste potakli maturante osnovnih škola da upišu baš Medresu?
(govori: Ilhama Aljić) Po završetku osnovne škole bila sam u dilemi šta upisati dalje i gdje bih se najbolje snašla. Medresa je u to vrijeme bila u našoj školi radi predstavljanja svoje škole. Jako mi se dopalo to što dosta nagrađuju svoje učenike raznim putovanjima, sam taj ambijent medrese i što je najvažnije, vjersko obrazovanje. To je ono što me najviše privuklo. Kasnije sam dosta razmišljala o tome i na kraju odlučila da to bude Medresa.
Medresa je za mene, a mislim da bi i za svakoga bila novo i drugačije iskustvo. To je škola koja se po mnogo čemu razlikuje od ostalih, počevši od samog ambijenta, znanja koje nudi svojim učenicima pa do nagrada za to usvojeno znanje. Moj savjet za maturante koji su još u dilemi šta da upišu, toplo preporučujem Medresu jer će tu sigurno dobiti mnogo više od samog znanja, a to je i vjersko obrazovanje kojeg danas nažalost jako mnogo fali među nama mladima.
(govori: Vildana Hasanagić) Kao svršenica Medrese mogu da ozbiljnije odgovorim na ovakva pitanja, s obzirom na iskustvo koje sam stekla. U medresi se osjeti poseban ugođaj jer je ona prije svega odgojno obrazovna ustanova.
Njena glavna prednost sprem ostalih škola jeste sazrijevanje učenika u veoma ranoj fazi života. Preuzimamo veliku odgovornost, rad, trud, zalaganje i ne ostavljamo prostora onome što se kosi sa Allahovim zakonom.
Od onog’ što naša medresa nudi posebno bih istakla laboratorij za prirodne predmete :hemiju, fiziku i biologiju. Rade se veoma kvalitetne vježbe koje su na fakultetskom nivou.
Za upis u medresu je glavna stvar dobra volja za vrstom obrazovanja koje ona nudi ali s obzirom na ugodnu atmosferu koja vlada u učionicama ove ustanove mislim da da rijetko ko ima problema sa privikavanjem na nepoznate predmete.
Ostajem pri stavu da je Medresa bila pravi izbor za nastavak mog školovanja, koračam ispravnim putem koji mi daje prostor za vjeru, porodicu i za dodatno obrazovanje nakon medrese.
(govori: Sumeja Veladžić) Medresa za mene predstavlja 4 nezaboravne godine moga života. Medresa nije obična škola, ona je životna škola. U njoj, ko želi, može da postigne mnogo lijepih osobina, stvoriti dugotrajna prijateljstva, steći mnoga korisna iskustva ali i obogatiti se znanjem. Medresa je svestrana škola, i nudi prilike za sve grane nauke, od jezika i društvenih predmeta do vjerskih predmeta i sporta. Najbolje je opremljena škola na čitavom USK-u. Savremeni laboratorij biologije, hemije i fizike, pametne table, unutrašnji bazen, fitness sala, bogata biblioteka… Sve su ovo razlozi da maturanti upišu bas našu školu, i Medresa je prilika kakvu bas niko ne bi trebao propustiti.
Medresa ima brojne posebnosti, meni se lično ističu nagradne ekskurzije. Naime učenici koji prođu odličnim uspjehom u prvom polugodištu imaju pravo ići na nagradno putovanje u drugom polugodištu. Putovanja su besplatna, eventualno uz neke simbolične troškove. Uobičajno je ići u države Zapadne Evrope. Pa smo tako obišli Njemačku, Austriju, Svicarsku, Francusku, Belgiju, Holandiju. A jedne godine smo čak otišli i do Istanbula. Organizator ovih uspješnih putovanja je naš profesor Elmir-ef. Mehmedović koji svake godine nastoji unaprijediti putovanje u odnosu na prošle. Ove godine je uvedeno dodatna nagradna ekskurzija za sve učenike koji su učestvovali na nekom takmičenju i tom prilikom su učenici obišli Veneciju u Italiji. Ovakve nagrade ne postoje ni u jednoj drugoj školi u BiH, i predstavljaju izvrsnu motivaciju za sve učenike.
Profesore Mehmedoviću, ima li još nešto, a da je bitno da kažete vezano za Medresu i Vaše učenike?
Važno je napomenuti da učenici Medrese su djeca koja dolaze sa našeg kantona i šire, tj. iz drugih dijelova BiH, ali isto tako imamo dosta naših učenika koji su završili Medresu, a došli su nam iz Slovenije, Austrije, Njemačke, Švedske, Amerike itd.To su djeca naših Bošnjaka, koji su prognani sa svojoh ognjišta u toku agresije na BiH i koji borave i žive i tim zemljama. Ta djeca su dobri ambasadori naše kulture, običaja, pa i naše Medrese, ali ono što je najbitnije pravi
su ambasadori naše vjere, na temelju znanja koje su stekli.
Svi naši svršenici su kasnije postali pravi pravnici, ekonomisti, doktori medicine, doktori različitih naučnih disciplina, vrsni profesori itd, ali ono što je najbitnije oni su korisni članovi naše Islamske zajednice, a i našeg društva općenito. Važno je napomenuti, da svršenici cazinske Medrese, njih samo 10% upusije islamke fakultete u BiH i po raznim Istočnim zemljama, a 90% upisuju ostale fakultete i pokazalo se da su jedni od najboljih studenata na svojim fakultetima, a to je rezultat obrazovanja u Medresi.
Pošto Medresa posjeduje internat, da se internat plaća. Učenici plaćaju jednu trećinu u odnosu koliko to inače kosšta i to iznosi 170 KM na mjesečnoj bazi. Učenici koji ne mogu plaćati, Medresa obezbijedi preko naših dobrih Bošnjaka, koji borave i rade u dijaspori. S te strane slobodno možemo reći da je Medresa i socijalna ustanova, jer je socijalno osjetljiva do te mjere da smo nekim našim učenicima, koji su imali trošne kuće, te kuće srušili i napravili im kuće od jedan sprat. To može samo Medresa. Što više pomažemo drugima, više mi imamo, to je postulat koji nam je došao kroz našu vjeru i kojeg iskreni vjernici koriste svakodnevno.
Ko sve može upisati Medresu? Kakvi su uslovi?
Medresu mogu upisati svrsenici osnovnih škola, koji nisu stariji od 18 godina i koji su u toku svog osnovnog obrazovanja imali primjerno vladanje.
Mogu upisati i oni koji ne znaju učiti Kur'an i koji ne poznaju arapsko pismo, jer u tom segmentu se počinje od harfova. Ne moraju učenici koji upisuju imati u mektebu završne hatmenske ispite, ovo naglašavam, jer imamo i takvih pitanja.
Moraju priložiti određena dokumenta koji su konkursom određena. I naravno, moraju položiti prijemni ispit.
Šta nakon Medrese? Kakvu perspektivu nudi ova škola?
Već sam ranije govorio, da svršenici naše Medrese odlaze na razne fakultete kako u našoj državi tako i van nje, u zemlje istoka i zapada. Tako da Medresa svim svojim učenicima osigurava znanje koje će im koristiti za nastavak školovanja.
Možete li nam za kraj kazati o samoj Medresi kao zgradi? Sigurno svi poznaju Medresu izvana, ali šta je ono šta ona posjeduje?
Do sada smo govorili o ‘softveru’ Medrese, želim nešto da kažem i o ‘hardveru’ Medrese.
Kompleks medrese čini glavnu zgradu u kojoj su smještene: Uprava Medrese, učione, tu je i internat Medrese, misleći na spavaone, kuhinju, amfiteatar, mesdžid muški i ženski te biblioteka.
Pored navedenog imamo i dvoranu najmoderniju na našem kantonu, gdje u prizemlju naše dvorane imamo pomoćne učione, sala za naše djevojke koje se žele baviti sportom i pri završetku je bazen, koji će biti prvi i zasada jedini zatvoreni bazen na našem kantonu, a koji će služiti profesorima tjelesnog odgoja za podučavanje naših učenika i učenica plivanju.
Bitno je napomenuti da postoji i dodatni dio gdje su smještene laboratorije fizike, hemije i biologije, kao i informatički kabinet.
Ove laboratorije su opremljene prije tri godine i najopremnije su laboratorije na našem kantonu, u kojima se čak mogu izvoditi vježbe fakultetskog ranga.
Džamijom u kompleksu Medrese smo pri kraju.
U ovom hardverskom smislu smo najopremnija škola na kantonu i jedna od najopremniji u škola državi.
Hvala Vam što ste odvojili vremena za intervju, želimo Vam puno sreće.